آزمون استخدامی، راه حل مشکلات این وزارتخانه نیست
مرتضی حاجی درباره برگزاری آزمون استخدامی اظهار کرد: آزمون استخدامی لازم بود انجام شود اما علاج حل مشکلات آموزش و پرورش استخدام با این سبک نیست.
وی در پاسخ به این سوال که تعدیل نیروهای فرهنگی را به سود جامعه تعلیم و تربیت می داند؟ افزود: وجود نیروی مازاد در فعالیت ها اختلال ایجاد می کند.
حاجی اضافه کرد: باید نیروی انسانی با نیاز واقعی تطبیق داشته باشد بنابراین وجود نیروی مازاد خوب نیست باید دید استاندارد نیرو برای محیط آموزشی چقدر است اما کم کردن نیروی آزاد تحرک را در سازمان بالا می برد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش بیان کرد: با واقعی کردن تعداد نیرو با مقدار نیاز، چابک سازی همراه با واگذاری استخدام به مدرسه محقق می شود.
معیشت دغدغه اصلی معلم است
وی اشاره کرد: دغدغه اصلی معلم، معیشت و برخورداری از منزلت و احترام است. معلم سرمایه اصلی آموزش و پرورش و رکن مهم تحقق اهداف است بنابراین باید این جایگاه را احساس کند.
وی با بیان اینکه وظیفه تربیتی از معلم سلب کردن اشتباه است، افزود: باید نقش تربیتی معلم به درستی احیا شود.
دریافتی معلمان در زمان وزارتم از تورم پیشی گرفت
حاجی بیان کرد: در زمان وزارت بنده دریافتی معلمان به طور متوسط 8 درصد از تورم پیشی گرفت اما در دولت قبل تورم حقوق را بلعید.
وی عنوان کرد: در حوزه امور تربیتی کارهایی انجام شد مثلا مجلس دانش آموزی را از شوراها تشکیل دادیم و دانش آموزان در سلسله مراتب در نظام تصمیم سازی ورود پیدا کردند. در این مجلس مشارکت، نقد و تصمیم گیری جمعی را آموزش می دیدند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش اضافه کرد: دردوران گذشته ساماندهی نیروی انسانی برهان روش مرسوم شد ما به دنبال این بودیم که استخدام ها از حالت متمرکز خارج شود یعنی صدور حکم اداری استخدامی در مدرسه صورت گیرد و مدرسه یک نهاد آموزش مستقل باشد.
وی ابراز امیدواری کرد همکاران در آینده بتوانند این طرح را عملی کنند.