اخبار فرهنگیان و آموزش و پرورش

تازه ترین اخبار آموزش و پرورش، معلمان، دبیران و هنرآموزان

اخبار فرهنگیان و آموزش و پرورش

تازه ترین اخبار آموزش و پرورش، معلمان، دبیران و هنرآموزان

اخبار فرهنگیان و آموزش و پرورش

با هدف نشر اخبار مربوط به معلمان عزیز و تجزیه و تحلیل رخدادهای آن این وبلاگ ایجاد شده است، امیدواریم مورد استقبال قرار گرفته و بتوانیم مشکلی را از مشکلات آموزش و پرورش و معلم را حل کنیم.

بایگانی

توسعه علمی، مبنای توسعه ملی و شرط بقای آن است

يكشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۰۴:۰۳ ب.ظ

به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش آموزی که در دبیرستان شریعتی منطقه دو تهران برگزار شد، اظهارکرد: به دانش آموزان پژوهشگر برگزیده و به مسئولان و نهادهای دست اندرکار این انتخاب فرخنده، صمیمانه تبریک وخسته نباشید عرض می کنم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جشنواره ها در هر سطح و با هر زمینه ای که باشند،  نماد و نهاد جلب توجه، حساسیت و مشارکت نخبگان و عامه مردم در اموری هستند که در فرآیند توسعه همه جانبه ، موزون  و متوازن کشور تاثیر گذار و پیش برنده‌اند، این مراسم هم از همین قاعده مستثنی نیست.

وی خاطرنشان کرد: توسعه علمی، مبنای توسعه ملّی و شرط بقای آن است، «توسعه » علمی بر کشف استعدادها و ظرفیت های نهفته و ارتقای سطح و حجم سرمایه علمی کشور بنا نهاده شده است. مهمترین بخش این سرمایه و ظرفیت علمی را بخش نوجوان و جوان آن تشکیل می دهد.

دانش اشتیانی افزود: اندیشمندان  و دانشمندان نوجوان و جوان» وقتی به درستی کشف و شناخته شوند و در مسیر صحیح رشد و شکوفایی قرار گیرند، می توانند در فرآیند رشد خلاقیت و نوآوری و ترویج علم و توسعه پژوهش در سطوح مختلف جامعه موثّر باشند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: کلام درستی است که « علم امروز ، فنّاوری فرداست » ولی باید به مقدّمه این مهم هم توجّه کرد. رشد علم ، بدون رشد خلاقیت و بدون غلبه  «فرهنگ نوآوری» بر حوزه آموزش – در همه سطوح آن از پیش دبستانی و ابتدایی تا آموزش متوسطه و عالی  - امری ناممکن است. «پرورش» ، مقدّم «بر آموزش» است.

وی گفت: به عنوان کسی که خود را متعلّق به هر دوحوزه «مدرسه» و «دانشگاه» می داند و میان «آموزش و پرورش» و نظام «علوم ، تحقیقات و فناوری» ، به ضرورت وجود ارتباط ارگانیک  و هم سرشتی قائل است ، معتقدم همه ما باید کاری کنیم که اساس سیستم آموزشی ، تربیت دانش آموز و دانشجوی متفکّر و خلاق باشد.

پژوهشگر بودن یک ضرورت در نظام تعلیم و تربیت است

دانش آشتیانی اظهارکرد: پژوهشگری ، زاییده آموزش نیست ، بلکه پایه آموزش است . پژوهشگر بودن تنها یک فضیلت در نظام آموزش نیست ، بلکه یک ضرورت در نظام تعلیم و تربیت است.

خلق و تولید علم با آموزش های بسته بندی شده و با تکیه بر محفوظات به انجام نمی رسد. شکوفایی علم از ابتدا تا انتها ، محصول پژوهش مدار شدن آموزش است .

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: وقتی صحبت از اولویت پرورش برآموزش و اولویت پژوهش بر آموزش می کنیم، مقصودمان محدود شدن در صورت گرایی و فرمالیسم نیست . به عبارت دیگر منظور ، اضافه کردن دستوری بر دستورهای دیگر و بخشنامه ای بر بخشنامه های دیگر نیست ، بلکه منظور ، متحول کردن نگرش ها و اصلاح فرآیندها و ساختارهای یادگیری بر پایه آن است.

وی افزود: آموزش جدید درجهان به طور اعم و در جامعه ما به طور اخص ، نیازمند فهمی جدید ، رویکردی جدید و سیاست‌ها و برنامه های جدید است. رهیافت ها  و دستاوردهای جدید نظری و اسناد و برنامه های توسعه ای بالادستی مانند «سند تحول آموزش و پرورش» ما را به این نقطه مهم راهبری می کند که  «تفکر خلاق» و «فهم پژوهش بنیاد » را مبنای آموزش قرار دهیم.

دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: واقعیت ها نشان می دهند که در مقام اجرا هنوز موانع جدّی اعم از شناختی ، ساختاری و اجرایی در مسیر بنیادی کردن پژوهش در نظام آموزش وجود دارد.

وی گفت: تغییر در نگرش » تنها یک مساله درون بخشی نیست ؛ مسأله ای ملّی است که حدّاقل باید در همه سطوح تصمیم گیری ملیّ احساس و درک فایده مند و اثربخش بودن تحقیق به وجود آید و « تحقیقات » نیز بنای نیل به هر برنامه موفقِ توسعه قلمداد شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: تحقیقات، بخش زینتی یا بخش توجیه گر آنچه در حالِ انجام است تلقی نشود. پژوهش یک نیاز جدّی و یک ضرورت سرمایه گذارانه به شمار آید ، نه یک فعالیت حاشیه ای ، خدماتی و مصرفی !

وی گفت: پژوهش شرط لازم برای اعتلای آموزش ، رشد خلاقیت ، ارتقای نوآوری ، بومی شدن دانش و گسترش مرزهای علم تلقی شود.

آموزش پژوهش مدار باید از مدرسه آغاز شود

دانش آشتیانی تصریح کرد: آموزش «پژوهش مدار» ، از « مدرسه » شروع شود ولی « در مدرسه» نماند. از نظر طولی حدّاقل تا بالاترین سطوح آموزش عالی ادامه یابد و از نظر عرضی همراهی و همکاری همه نهادهای رسمی و غیررسمی ،  حاکمیتی و مدنی را در بر بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تحوّل در فرآیندها » و«ساختارها» با مبنا قرار دادن « دانش آموز پژوهشگر» و «مدرسه پژوهش گرا» ، اصلاح رویکردها ، مقررات و برنامه های موجود را می طلبد.

دانش آشتیانی اظهارکرد: باید موانعی که نمی گذارند « مدرسه محیط یادگیری همه باشد» رفع شوند.

وی افزود: باید برای پژوهشگر شدن دانش آموز ، به پژوهشگر شدن معلّم ،  به پژوهشگرا شدن مدیریت مدارس و به پژوهش محور شدن سیستم سیاست گذاری ، مدیریتی و اجرایی دستگاه آموزش و پرورش و آموزش عالی پرداخت . دانش آموز پژوهشگر از مدرسه غیرپژوهشی بیرون نمی آید . خلاقیت در پژوهشگری     دانش آموز باید نتیجه نوآوری مدرسه باشد ، نه حاصل فاصله گرفتن او از نظام تعلیم و تربیت رسمی.

دانش آشتیانی بیان کرد: بازنگری و تدوین نظام ارزشیابی آموزشی  و نظام تخصیص اعتبارات و چابک کردن فرآیندهای اجرایی و اصلاح مقررات به سود « پژوهش » و کاهش دیوان سالاری های فرساینده به سود «مدرسه» ، از جمله  ضرورت های پیش روی ماست.

وزیرآموزش و پرورش اظهارکرد: باید به تفکّر و نوآوری در آموزش به جدّ بها دهیم . از نقش دادن و محور قرار دادن دانش آموز در سطوح مختلف نهراسیم. ضرورت آزمون و خطا در آموختن برای دانش آموزان را  بپذیریم . پژوهش وقتی جدّی است که نقش آفرین اصلی آن دانش آموزان بوده و بقیه در خدمت دانش آموز و تسهیل گر کار او باشند.

وی افزود: باید آموزش و پرورش درهای خود را به سوی نهادهای مولّد اندیشه ، به سوی تجربه ها و مدارس خلاق ، به سوی مؤسسات علمی ، فرهنگی ، هنری و مدنی که راه های نو در رشد و ارتقای آموزش ، پژوهش ، تفکّر و خلاقیت را  پیموده اند ، بازکند.

دانش آشتیانی گفت: باید به سوی مسأله محوری «پژوهش » ، مساله محوری »آموزش» و موضوع محوری «تحقیقات» رفت . زمان تحقیقات انتزاعی و محدود سپری شده است ، اینک زمان تحقیقات میان رشته ای و تلفیقی است ( اشاره به تجربه بسته زمین در مدرسه مفید).

عضو کابینه تدبیر و امید افزود: نکته دیگر اینکه در توسعه پژوهش و توجّه به رقابت های پژوهشی در مدرسه به دام کلیشه های رایج نیفتیم .در این میان توجّه به تفاوت پژوهش کودکان و نوجوانان با پژوهشگری محققان ، دانشمندان بزرگسال ضروری  است.

وی افزود: پژوهش در میان کودکان و نوجوانان عمدتاً از انگیزه های کنجکاوانه و میل به پرسشگری و شناخت محیط نشأت می گیرد که با تخیّل خلاقانه، علاقه مندی به تجربه های فرا واقع و ساختن دنیای فانتزی هم می تواند آمیخته باشد.

دانش آشتیانی افزود: اگر آموزشی در پژوهشگری هست ، باید بتواند به خلاقیت و دوری آنان از کلیشه ها اهمیت بدهد ، نه اینکه باعث شود در بهترین حالت ، کودکان و نوجوانان ما کپی های ناقص و ضعیفی از پژوهش های رایج تهیه و ارائه کنند.

وی اظهارکرد: بگذاریم کودکی و نوجوانی به درون دنیای پژوهش وارد شود ، کودکان و نوجوانان را اسیر دیوارهای پژوهش و اسیر دیوارهای آموزش نکنیم. «خلاقیت و نوآوری» مهمترین عوامل صیانت سرمایه های انسانی ماست.

وزیر آموزش و پرورش گفت: همان چیزی که اساس تعلیم و تربیت در اسلام ، اساس تجربه تمدنی و علمی ایران و جوهر تأکیدات امام راحل (ره) و رهبری معظم انقلاب در این دوران است.   

  • معلم

دانش آشتیانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی